2015. október 22. | By: Unknown

David Levithan – Nap nap után 1. - Nap nap után

Nagyon nehéz összefoglalni a gondolataimat a könyv elolvasása után, mert ettől a történettől sokkal többet kaptam, mint amire számítottam.

„Kérdések mindig is voltak, és lesznek. Minél több a válasz, annál több lesz a kérdés. A túlélés elengedhetetlen feltétele, hogy néhányukat hagyjuk megválaszolatlanul.”




David Levithan – Nap nap után 1. - Nap nap után


„A" sohasem tudja előre, hogy másnap hol fog ébredni, és kinek a személyiségét fogja felvenni. Már rég beletörődött ebbe, sőt kialakította saját életstratégiáját is: Ne kötődj senkihez! Maradj észrevétlen! Ne avatkozz bele semmibe! 

Minden megy is a maga útján rendesen, mígnem egy reggel „A" Justin testében ébred, és találkozik a fiú barátnőjével, Rhiannonnal. Attól a pillanattól fogva „A" jól bevált szabályai értelmüket vesztik, mert főhősünk nap nap után a lánnyal akar lenni. 

David Levithan az írói képzelet új távlatait nyitja meg. A szerző feltárja az olvasó előtt egy magával ragadó történetben „A" életének és szerelmének bonyolultságát, melyből kiderül, vajon Rhiannon képes lesz-e igazán szeretni a mindennap valaki más testében formát öltő „A"-t.


Mielőtt az idei könyvfesztiválra mentem, gyűjtögettem a könyv címeket, hogy mit érdemes mindenképp beszerezni. Ekkor akadtam a könyvre, és a beleolvasót elolvasva felkeltette a figyelmemet. Ezt ITT ti is elolvashatjátok. 

A Nap nap után sorozat első kötete, de önállóan is olvasható, mivel a második rész Rhiannon szemszögéből meséli el a történteket.

„A” mindennap más testében ébred. Ez így van, amióta az eszét tudja. Amint véget ér a nap, ő elszakad az aznapi testtől, és másnap már más testében ébred fel. Egyik nap lány, másik nap fiú. Hol vékony, hol kövér. Egyik nap szenvedélybeteg testben él, a másikon egy öngyilkosságra készülő emberében ébred. Hol egy homoszexuális fiú testében kel fel, hol egy leszbikuséban, hol pedig egy lánynak született, de férfiként élő és viselkedő emberében. Így számos társadalmi és lelki problémára kitekinthetünk a történetben.

A fő szál az, hogy „A” Justin testében ébred fel, akinek a barátnőjébe, Rhiannonba beleszeret. Bevallom, itt még nem fogott meg ez a könyv. Sőt! Kifejezetten elutasító lettem, mert az instant szerelem nem az én világom. Kicsit félbe is hagytam a könyvet miatta. Azonban egyik kedves barátnőm, akivel rengeteget beszélgetünk a könyvekről, más perspektívába helyezte a dolgokat. „A” már több ezer emberrel, több ezer személyiséggel találkozott, és míg nekünk, akik mindennap önmagunk vagyunk nehezebb a személyiségek kiismerése és felismerése, addig „A” már gyakorlatilag két perc alatt képes felmérni az igaz személyiségünket. „A” volt már fiú és lány is, és számára teljesen természetes, hogy ilyen hamar meglátja, ha valaki értékes, és életében először kötődni kezd, szerelembe esik. Igen, az érvelése mélyen elgondolkodtatott, és amikor ebben a megvilágításban néztem ezt a szerelmet, jobban megértettem.

Attól kezdve, hogy megismeri Rhiannont, minden nap a közelébe akar kerülni, akármilyen testben is van éppen. Csak az számít neki, hogy a lány közelében legyen, így nap nap után újra és újra elszökik. Kezdetben nem vallja be azt, hogy ki is ő, csak ürügyet keres, hogy a lány közelébe férkőzzön. Vagy új diáknak adja ki magát, vagy csak egy ismerősnek. Végül aztán, mivel lelepleződik a hazugsága, kénytelen színt vallani a lány előtt. Ettől kezdve egy furcsa kapcsolat veszi kezdetét, mivel ugye, ha minden nap más testben vagy, nem mondható, hogy szokványos kapcsolatot tudsz fenntartani.

„A”-t úgy ismerhetjük meg, mint aki beletörődött a sorsába, és elfogadta, hogy neki az élet nem hoz új dolgokat. Nem kaphat állandóságot. Mottója: Maradj észrevétlen. És ő már nagyon régóta így tesz. Azonban egyik nap Justin testében ébred, és amint megpillantja Rhiannont, érzi, hogy ez a nap nem lesz ugyanolyan, mint a többi. 
Néha túllő a célon, ahogy újra és újra a lány közelébe akar jutni. Ellóg az iskolából, hazudik az éppen bérbe vett test szüleinek, barátainak. Sokszor közel jár ahhoz, hogy azok kapcsolatait tönkre tegye, mivel folyton Rhiannonon jár az esze. 
Míg korábban ügyelt arra, hogy ne avatkozzon, bele alteregói életébe, most már nem figyel szinte semmire. Kicsit féltem, hogyha ilyen irányba halad, én elvesztem a bizalmam iránta, de aztán észhez tér! Elismeri, bár szereti a lányt, nem teheti tönkre az alteregói életét. Ezzel "A" is belépett nálam a Book Boyfriend kategóriába.

Rhiannont nagyon nem kedveltem az elején. Egy agresszív és erőszakos pasi barátnője, aki nem is törődik vele, mégis ő kér mindig bocsánatot, és ő alázkodik meg Justin előtt. Nem értettem, hogy egy kedves, éles eszű lány hogy lehet ennyire vak. Miért nem tesz semmit? Miért hagyja, hogy megalázzák? Ezen sokszor eltöprengtem. Idővel persze felébred, de igazából az is kényszer hatására történik, mivel Justin meglátja, amint másvalaki ölelget. Azt hiszem, félt továbblépni, vagy csak megrekedt. Ettől eltekintve nem utáltam, de nem is tudtam igazán megszeretni.

Miért is tetszett mégis a könyv? Minden másért. Nagyon komoly témákról is szó esett. Öngyilkosság, homoszexualitás, hazugságok, vallási fanatizmus, önértékelési zavarok és szinte minden, tényleg minden téma felmerült, és valójában ezzel fogott meg. Egyéni látásmódot kaptam, és igen feszegette az író a komoly témáknál a határokat. Igazából sokkal jobban tetszett benne ez, mint a szerelmi szál, mert sokkal több bújt meg ebben a könyvben, mint amit először gondoltam. Ha megtudjuk valakiről, hogy öngyilkos akar lenni, segítsünk vagy sétáljunk el vállat vonva, hogy nem a mi dolgunk? Bizony ilyen kérdések merülnek fel a történetben. 

Miért vontam le mégis egy szívet? Azért, mert néhol kevésnek találtam a leírásokat, és a párbeszédek néha kicsit zavarosra sikerültek.

Ajánlom mindenkinek, aki szereti a fantasyket, és annak is, aki a romantikus sztorikat szereti, mert mindkettő egyaránt megtalálható ebben a történetben. 





0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése