2017. február 13. | By: Ladybird

Ernest Cline – Ready Player One audiobook az eStoriestól


Életem egyik legjobb regénye! Soha nem olvastam még olyan könyvet, amit az első sorától az utolsóig ilyen szinten élveztem voltam. Nem is beszélve arról, hogy nem papíralapú könyvben került elém, hanem hangoskönyvként, ami pedig csak fokozta az élményt. 



Ernest Cline – Ready Player One audiobook

2044-et ​írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.

A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.

Ernest Cline első regénye a 2011-es megjelenését követően megkapta a rangos Prometheus-díjat, és mostanra a popkulturális irodalom egyik legfontosabb kortárs művévé vált. Több millió példányban adták el, világszerte óriási rajongótábora van, és készül belőle már a nagyköltségvetésű film is: Steven Spielberg rendezésében várhatóan 2017 végén mutatják be a mozik.





Engedjétek meg, hogy ezúttal egy kicsit másként tagoljam az értékelésemet, mint ahogyan szoktam, és beszéljek arról is, milyen benyomások értek az eStories-zal és a hangoskönyvükkel kapcsolatban. Hiszen úgy gondolom, a Ready Player One minden erénye ellenére sem ütött volna nálam akkorát, ha történetesen nem Wil Wheaton tolmácsolja nekem. Szóval az értékelésem első szakaszában egy kicsit beszélek arról is, hogyan éltem meg, hogy ezúttal nem papíralapú könyv formájában került elém egy történet.

Én és az eStories



Nemrég megkerestek az eStories-tól, egy audiobook webstore-tól hogy vállalnék-e értékeléseket hangoskönyvekről. Természetesen azonnal rá kattintottam a linkre, és elállt a lélegzetem. Minden műfajban találtam kedvemre való könyvet! Már csak az volt a kérdés, hogy be merjem-e vállalni, mivel a magyar hangoskönyvek közül nem sok volt, ami tetszett, az angol nyelvűektől pedig féltem. Az csak egy dolog, hogy sok angol nyelvű könyvet olvasok, de ez még nem jelenti azt, hogy a szövegértésem is megfelelő egy idegen nyelvű hangoskönyvhöz. De kockáztattam, mert úgy éreztem, ez egy kihagyhatatlan lehetőség. Hiszen nem mindennap adódik lehetőségem arra, hogy legális angol nyelvű hangoskönyvhöz jussak. Másrészt pedig, mert minden nyelvtanuló zseni azt mondja, az a legjobb, ha amennyire csak lehet, körülveszed magad a nyelvvel, és ha már ezt teszed, a szintednél told egy kicsit feljebb a lécet. 

Természetesen mielőtt kiválasztottam volna a megfelelő könyvet, hosszasan válogattam, ami ezen az oldalon nem is nehéz, mivel valami elképesztően fantasztikus a kínálatuk, emellett pedig bele is lehet hallgatni a könyveikbe. Minden régi kedvencembe belehallgattam, listát írtam, melyiket hallgatnám meg szívesen, mivel első körben azt gondoltam, jobb biztosra menni, és egy olyan könyvet választani, amit már jól ismerek. Így ha elakadok vele, akkor sincs gáz. Aztán rájöttem, mégsem ez a nekem való módszer. Anno amikor elkezdtem angolul olvasni, akkor sem fogadtam meg ezt a jó tanácsot, és nem bántam meg, mert ha ismeretlen könyvet olvasok, akkor tuti nem adom fel, amíg a végére nem érek. Szóval úgy döntöttem számomra eddig ismeretlen könyvvel kezdek. Így esett a választásom végül a Ready Player One-ra. Azt mondjuk nem igazán mondhatnám, hogy teljesen ismeretlen volt a számomra a történet, hiszen számos ismerősöm ajánlotta már nekem, de még nem olvastam, és szerencsére, nem is volt meg nekem magyarul. Így nem állt fenn annak a veszélye, hogy átváltok a magyarra.



A végső lökést az adta meg számomra, hogy Wil Wheaton olvasta fel ezt a könyvet, az ő hangját pedig már ismerem az Agymenőkből, és nagyon szeretem. Hát, röviden ennyi a történet. 
Ha ti is szeretnétek kipróbálni, menjetek fel az eStories oldalára, és regisztráljatok, most 30 napig ingyenesen tesztelhetitek az oldalt, sőt az első audiobook az oldalról ingyenes számotokra. Azt hiszem, ez egy kattintást megér. Nem is beszélve arról, hogy saját appja is van a webstore-nak, amit feltehettek a telefonotokra vagy a tabletotokra.



A Ready Player One és én


Azt hiszem, az már az előzőekből is jól lejött, hogy kedvencet avattam. Egyszerűen zseniális, amit Ernest Cline alkotott. Egyszerre futurisztikus és nosztalgikus! Nem vagyok egy nagy játékfüggő, persze én is játszottam már egy-két játékkal életem során, de nem szippantottak úgy be, mint sokakat. Ennek ellenére valami hihetetlenül izgalmas volt elveszni Ernest Cline virtuális univerzumában! És nagyon élveztem a nyomozást Wade-del a Húsvéti Tojások után. De ne menjünk ennyire a dolgok elébe, azoknak, akik még nem ismerik ezt a szuper könyvet, jöjjön egy kis ismertető, miről is szól a könyv.


2044-et írunk, és a bolygónk haldoklik, mivel feléltük a Föld energiaforrásait. Gyakorlatilag a mai állapotokat írja le a könyv, csak persze egy kicsit előrehaladottabb állapotban, de minden megtalálható benne, amivel nekünk szembe kell néznünk, úgymint magasabb hőmérséklet, kiszámíthatatlan időjárás, egyre nagyobb mértékű elszegényedés.
Ebben a világban él a tizennyolc éves Wade, legalábbis testileg, mert a generációjának abban a szerencsében lehet része, hogy létezik számára egy másik világ is – vagy sokkal inkább világok sokasága –, az OASIS. Az OASIS egy virtuális univerzum, amelyet egy Asperger szindrómában szenvedő zseni, James Donovan Halliday alkotott meg. És amelybe bárki beléphet, csupán egy haptikus kesztyűre és egy speciális vizorra van szüksége hozzá. Ebben a világban mindenki az lehet, aki csak akar, nem számít hol él és milyen körülmények között. Wade számára, aki már jó ideje árva, és a nagynénje is csak az utána járó étkezési jegyek miatt viseli el, több ez, mint egy menedék. A reményt testesíti meg számára. 
James Donovan Halliday halálával ugyanis egy játék kezdődött, melynek a nyereménye Halliday nem csekély vagyona és maga az OASIS. A programozó egy úgynevezett Húsvéti Tojást rejtett el az OASIS-ben, melyhez három kulcsot kell megtalálni, ami három kaput nyit, és amikhez próbák sorát kell teljesíteni. Természetesen ez Wade és barátai fantáziáját is beindítja, mint oly sok mindenkiét szerte a világon. 
Amikor Wade – az OASIS-ben Parzival – sok-sok év után elsőként megtalálja az első kulcsot, az élete veszélybe kerül. Egyszerre kell a való életben és a virtuális valóságban is helyt állnia, ha életben akar maradni, és ha meg szeretné oldani a többi feladványt is.


Aki csak ennyit vagy csak a fülszöveget olvassa el a könyvből, az azt gondolhatná, hogy ez is csak egy újabb átlagos fantasy, ami hemzseg az olyan kliséktől, amelyeket már unásig olvasott. Hiszen a főszereplő itt is árva, mint oly sok másik regényben, hányatott a sorsa, aztán tesz valami nagy dolgot, ami miatt kalandok sorába keveredik. Egyébként ez így mind leírva még igaz is, ami viszont kiemeli az összes többi hasonló regény közül, az a világfelépítés és az író stílusa.
Lehet, hogy sok mindent olvastál már, de olyan világgal garantáltan nem találkoztál még, mint amilyet Ernest Cline hívott életre! És ez igaz mind a könyvben ábrázolt való világra, mind pedig a virtuális világra. Egyszerre nosztalgikus, mivel a történetben szereplő Halliday a 80-as évek popkultúrájának megszállottja volt, így arra építette fel az OASIS-t, és egyszerre futurisztikus, mert olyan technológiáról beszél, és olyan részletességgel, ami egyszerűen elképesztő. Mindehhez pedig valami hihetetlenül jó érzékkel társított egy olyan izgalmas, megfejtendő rejtélyekkel teli szálat, ami minden korosztályt garantáltan magával ragad.

Nem nagyon szeretném elárulni, mi minden lapul meg az OASIS világai között, de annyit elárulhatok, hogy mind a könyvek, mind a filmek szerelmesei találnak benne olyat, ami elvarázsolja őket. Akik pedig a játékokat részesítik előnyben, azok számára ez a könyv egy valóságos Kánaán! De ha egyikben sem vagy igazán otthon, akkor is élvezhető számodra, mivel mindent alaposan elmagyaráz az író, így semmi sem kerülheti el a figyelmed.


A szereplők szerethetőek, mind egy-egy egyéniség, kezdve a főhőssel, akinek soha semmi nem hullik csak úgy az ölébe, mindent maga old meg csavaros gondolkodásával és leleményességével. Emellett kapunk egy aranyos szerelmi szálat is, aminek kapcsán fontos kérdések kerülnek elő, például, hogy szerelembe eshet-e valaki a virtuális világban, és hogy ez a szerelem életképes lehet-e a valóságban? De ugyanilyen részletesen boncolgatja azt a kérdést is, hogy mekkora szabadságot adhat nekünk a névtelenség, és miért kell óvatosan bánnunk azzal, kinek és mit hiszünk el a neten.

Napestig sorolhatnám még, mi minden rejlik ennek a könyvnek a lapjain, de nem teszem, ehelyett csak annyit mondok, mindenki olvassa el, mert megéri! Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy hiába hallgattam meg hangoskönyvként, a napokban megvettem magyarul papírformában is, mert egészen biztosan sokszor elolvasom még. Ha izgalmas és egyedi regényre vágysz, neked is a polcodon vagy (audiobookként) a telefonodon a helye!





0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése